Bedöma språk eller innehåll? Språkets roll vid bedömning i språk- och ämnesintegrerad undervisning
Helena Reierstam
Chapter from the book: Bardel, C et al. 2021. Forskarskolan FRAM – lärare forskar i de främmande språkens didaktik.
Chapter from the book: Bardel, C et al. 2021. Forskarskolan FRAM – lärare forskar i de främmande språkens didaktik.
Chapter title in English: Assessing language or content? The role of language in content and language integrated learning.
I denna studie av lärares skriftliga bedömningspraktik diskuteras relationen mellan språk och innehåll vid bedömning i en tvåspråkig undervisningskontext. Vad är det för kunskap som bedöms i olika ämnen i gymnasier där engelska används som undervisningsspråk? Intervjuer med sex lärare i engelska, tre i biologi och tre i historia analyseras för att belysa frågan.
Reierstam, H. 2021. Bedöma språk eller innehåll? Språkets roll vid bedömning i språk- och ämnesintegrerad undervisning. In: Bardel, C et al (eds.), Forskarskolan FRAM – lärare forskar i de främmande språkens didaktik. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bbg.k
This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).
This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.
Published on May 4, 2021