• Part of
    Ubiquity Network logo
    Contact us Submit a book proposal

    Read Chapter
  • No readable formats available
  • Estetiska lärprocesser eller estetiska lärprotes(t)er? Om motstånd, motspråk och restprodukters upprättelse

    Ulrika von Schantz

    Chapter from the book: von Schantz, U et al. 2018. De estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester.

     Download
    Buy Paperback

    Kapitlet diskuterar och problematiserar benämningen ”estetiska lärprocesser” genom en studierektors reflektioner över (o)möjligheten att fånga det estetiska i flykten. Mot bakgrund av ett lärarkollegiums mångfacetterade processer och protester i sökandet efter en estetisk identitet, försöker studierektorn gestalta den estetisk-praktiska verksamhetens marginalisering och underordning i en akademisk kontext. Med hjälp av en allegori, som inkluderar en självsvåldig lek med tecken, diskuteras den estetisk-praktiska verksamhetens villkor och position i universitetslogiken medan estetlärarnas kamp för sin komplexa verksamhet relateras till de postteoretiska begreppen ”den subalterna” och ”strategisk essentialism”. Studierektorn medierar sina upplevelser, motspråkar och sätter sig själv på spel i en labyrintisk trip av dilemman och paradoxer, hinder och möjligheter, visioner och tillkortakommanden - en tids- och platsspecifik skildring som tar sin början i en verksamhets diskutabla och flyktiga kategorisering som ”estetiska lärprocesser”, och som slutar i den inrättade och fastställda kategorin De estetiska ämnenas didaktik.

    Chapter Metrics:

    How to cite this chapter
    von Schantz, U. 2018. Estetiska lärprocesser eller estetiska lärprotes(t)er? Om motstånd, motspråk och restprodukters upprättelse. In: von Schantz, U et al (eds.), De estetiska ämnenas didaktik. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bap.o
    License

    This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).

    Peer Review Information

    This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.

    Additional Information

    Published on Aug. 22, 2018

    DOI
    https://doi.org/10.16993/bap.o


    comments powered by Disqus