Om estetisk praktik och etisk kompass
Cecilia Hofsten
Chapter from the book: von Schantz, U et al. 2018. De estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester.
Chapter from the book: von Schantz, U et al. 2018. De estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester.
Detta kapitel tar sin utgångspunkt i en musikverkstad för blivande förskollärare, där det uppdagas att dessa lärarstudenter inte kan någon gemensam sång. Texten hämtar sin näring ur denna estetiska miljö, men också ur mina erfarenheter av musikaliska möten med förskolebarn och en läsning av filosof Martha C. Nussbaum. Tankarna rör sig i kringelikrokar runt ämnen som lyssnande, förebilder, demokrati och sårbarhet. Den fråga som särskilt intresserar mig är om estetisk praktik kan få den etiska kompassnålen att darra.
Hofsten, C. 2018. Om estetisk praktik och etisk kompass. In: von Schantz, U et al (eds.), De estetiska ämnenas didaktik. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bap.f
This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).
This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.
Published on Aug. 22, 2018