• Part of
    Ubiquity Network logo
    Join Mailing List Submit a book proposal

    Read Chapter
  • No readable formats available
  • Estetiska ämnesdidaktiska rum

    Ebba Theorell

    Chapter from the book: von Schantz, U et al. 2018. De estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester.

     Download

    Hur påverkar skolans rum vår perception, uppmärksamhet, koncentration och lärande? Genom våra sinnen förbinds vi med det som omger oss. Ändå är skolans fysiska miljö något som inte anses forma elever och pedagoger lika mycket som pedagogiska metoder och modeller. Min text är en reflektion kring hur skolans gemensamma utrymmen formar regler och beteenden både hos pedagoger och barn. Den lyfter fram idéer om hur estetiska ämnesdidaktiska rum skulle kunna skapas genom att ägna mer uppmärksamhet åt varje ämnes estetiska dimensioner och hur de påverkar barns strategier för lärande.

    Chapter Metrics:

    How to cite this chapter
    Theorell, E. 2018. Estetiska ämnesdidaktiska rum. In: von Schantz, U et al (eds.), De estetiska ämnenas didaktik. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bap.j
    License

    This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).

    Peer Review Information

    This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.

    Additional Information

    Published on Aug. 22, 2018

    DOI
    https://doi.org/10.16993/bap.j


    comments powered by Disqus