• Part of
    Ubiquity Network logo
    Contact us Submit a book proposal

    Read Chapter
  • No readable formats available
  • En musiklärares syn på utvecklingsmöjligheter för estetiska lärprocesser vid lärarutbildningen på Stockholms universitet

    Maria Pemsel

    Chapter from the book: von Schantz, U et al. 2018. De estetiska ämnenas didaktik: Utmaningar, processer och protester.

     Download
    Buy Paperback

    I detta kapitel belyses de estetiska ämnens didaktik och estetiska lärprocesser. Former för estetisk verksamhet på Stockholms universitets lärarutbildning problematiseras. En vision om en öppen estetisk verkstad som kan erbjuda en plats för undersökande och utvecklande arbete med estetiska lärprocesser beskrivs. Med hjälp av en enkätundersökning som genomfördes våren 2014 kommer jag att lyfta fram studenternas uttalade behov av en utbyggd estetisk verksamhet inom lärarutbildningen. Kapitlet avslutas med en diskussion kring vad som kan hindra universitetslärares användande av estetiska lärprocesser samt vilka ramar vi estetlärare i nuläget kan påverka på Stockholms universitet.

    Chapter Metrics:

    How to cite this chapter
    Pemsel, M. 2018. En musiklärares syn på utvecklingsmöjligheter för estetiska lärprocesser vid lärarutbildningen på Stockholms universitet. In: von Schantz, U et al (eds.), De estetiska ämnenas didaktik. Stockholm: Stockholm University Press. DOI: https://doi.org/10.16993/bap.e
    License

    This is an Open Access chapter distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 license (unless stated otherwise), which permits unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Copyright is retained by the author(s).

    Peer Review Information

    This book has been peer reviewed. See our Peer Review Policies for more information.

    Additional Information

    Published on Aug. 22, 2018

    DOI
    https://doi.org/10.16993/bap.e


    comments powered by Disqus